Durf te leren!

Datum: 19-11-2024

Veel pilots bij gemeenten zijn eigenlijk geen pilots meer. Veelal zijn het al beproefde methoden die in het jasje van een pilot worden gegooid. Reden is vaak dat als het een pilot is je altijd nog het excuus hebt om te zeggen dat het geen structureel beleid wordt.

Maar durven we het met elkaar aan om nog echt te leren? Want dat betekent vallen en opstaan, fouten maken, geen idee hebben of het beoogde resultaat wel behaald wordt.

Want een 'echte' pilot mag gewoon grandioos mislukken. En is dan nog steeds geslaagd! Waarom? Omdat je echt met elkaar hebt geleerd, je weet wat wel en niet werkt en je kwetsbaar bent geweest om echt in het diepe te springen. En er altijd elementen zijn om weer op voort te bouwen.

Dus laten we met elkaar durven te leren, maar ook leren te durven en daardoor te gaan doen. Dan kunnen we echt 'out of the box' gaan denken. En soms is dat nodig om een nieuwe richting op te gaan in plaats van voort te bouwen op wat al niet meer werkt.


Durf te leren!