Een kijkje in keuken nemen....

Datum: 21-03-2024

Een goed inwerkprogramma voor startende beleidsmedewerkers is essentieel. Dit om te weten hoe het in gemeenteland eraan toe gaat, met welke partners je te maken krijgt, een goed voorstel schrijft etc.

Maar wat nog weleens vergeten wordt, is dat goed beleid maken niet van bovenaf moet gebeuren, maar in wisselwerking met de praktijk.

En daar zie je het nog weleens mis gaan. Waardoor er vanuit verschillende invalshoeken wordt gekeken die niet als meerwaarde wordt gezien, maar als tegengesteld wat tot afstand, onbegrip en frustratie leidt.

Maar je kan als beleidsmedewerker alleen goed de praktijk meenemen als je daar ook iets van afweet. Dus pleit ik ervoor dat elke beleidsmedewerker in de inwerkperiode ruim de tijd krijgt om:
* Mee te lopen in een buurthuis.
* Met professionals in de uitvoering praten over wat zij doen en tegenkomen in de praktijk.
* Een avond meelopen met het jongerenwerk als zij hanggroepen bezoeken
* Aansluiten bij activiteiten van de welzijnsinstelling.
* Etc.

Een programma op maat voor het beleidsterrein waar de nadruk op ligt.

Niet alleen horen over de inwoners voor wie je het doet, maar het ook daadwerkelijk beleven. En inzicht krijgen in het werk van de uitvoerende proffesionals.

Maar andersom is het ook goed voor uitvoerende proffesionals om een kijkje in de keuken van beleidsmedewerkers te nemen.

Dit zorgt voor meer kennis en daardoor begrip van elkaars werk. Het is dan niet meer 'wij' en 'zij', maar samen.


Een kijkje in keuken nemen....