Ik hoop het maar.
Al 30 jaar loop ik nu in het sociaal domein rond. Het begon met de term welzijn naar samenlevingszaken en nu sociaal domein. En ook met andere begrippen zie ik dat het in een nieuw jasje wordt gestoken. Sociale teams noemen we nu sterke lokale teams. 1gezin, 1 plan, 1 regisseur is omgedoopt tot gezinsgericht werken.
Op zich niets mis mee om met de tijd mee te gaan en er wat andere woorden aan te wijten. Uiteindelijk gaat het om de inhoud en moet het beestje een naam hebben. Ik hou wel van een beetje goede pr -en marketing.
En als dat ervoor zorgt dat we het weer even scherp op ons netvlies hebben, dan is dat helemaal prima. Maar laten we het niet als nieuwe begrippen met nieuwe inhoud neerzetten. Want dat is het echt niet. De achterliggende gedachten en de wijze van uitvoeren is niet nieuw. En gelukkig zijn daar tal van voorbeelden van in het land.
Dus hoop ik dat de nieuwe namen een boost geven om echt goed te gaan borgen wat al in gang is gezet en niet weer opnieuw het wiel uitvinden. En dat betekent niet dat alles hetzelfde moet blijven, maar dat we ook al geleerde lessen meenemen.