Laten we in het sociaal domein eens in 2025 wat minder vaak opnieuw het wiel uitvinden en wat meer van eerdere ervaringen en van elkaar leren. Op deze manier komen we een stap vooruit in plaats dat we stil staan of juist een stap achteruit zetten.
Dat betekent dat we in 2025 niet:
* net doen of bijvoorbeeld de sterke lokale teams iets nieuws is, maar iets waar we al meer dan 10 jaar mee bezig zijn. Met daarvoor al wat voorloper gemeenten. Leer van de gemeenten die het al hebben staan.
* bij elke wethouderswissel of wissel van management een eigen plasje erover doen en de boel op zijn kop gooien. Je doet het anders, omdat het beter aansluit bij de inhoud en ondersteuning van de inwoner en anders niet.
* korte termijn ad hoc acties gaan ondernemen om tekorten op te lossen die op langere termijn naast geld ook op inhoud veel gaat kosten.
* voor geen goede overdrachten en een overdrachtdossier zorgen bij personeelswisselingen. Te vaak zie ik dat dit niet goed is geborgd.
* denken dat we als gemeente vreselijk uniek zijn en het allemaal op onze eigen manier moeten doen. Sorry om het te zeggen: zo uniek ben je niet. De basis is vaak hetzelfde met eigen accenten. Hierdoor bouw je voort op wat werkt en maak je regionale organisaties niet gillend gek, omdat het overal net even wat anders moet.
* alles zelf uitvinden, maar veel meer gebruik maken van de ervaringen opgedaan bij andere gemeenten. Zo leer je van de successen en valkuilen. Een leuk bijkomend effect is dat het voor zowel beleid als uitvoering erg leuk en inspirerend is om met elkaar uit te wisselen. Dus ook niet alleen werkbezoeken met wethouders en management, maar juist ook met de mensen die het gaan doen!
Een heel mooi sociaal domein jaar voor iedereen. Door samen het te doen, komen we verder. En dat betekent ook het lef hebben om los te laten wat niet werkt, vast te houden wat wel werkt en het lef hebben om nieuwe paden te bewandelen wanneer nodig.