Hoe houden we de kwaliteit op peil in het sociaal domein?
Datum: 15-07-2024
In het WRR-rapport Kennisversterking in het sociaal domein komt naar voren dat het slecht gesteld is met de kwaliteit in het sociaal domein door veel wisselingen in management, beleid en uitvoering. Iets wat mij ook zorgen baart! Helemaal in de complexiteit van het sociaal domein.
Wat ik zie in de opdrachten die ik uitvoer bij gemeenten:
- De tijd van jaren bij dezelfde gemeenten werken is echt wel voorbij. Daar moeten we het mee doen. Wel kan er meer geïnvesteerd worden om mensen binnen de gemeente meer mogelijkheden te bieden. Heb je een beleidsmedewerker met veel potentie coach die dan om te komen tot het niveau van een senior in plaats van extern te werven. Voordeel is dat deze het beleidsveld en de gemeente al kent.
- ​Het is moeilijk om aan ervaren mensen te komen, dus zie ik veel jonge mensen of mensen uit een totaal ander werkgebied binnenkomen. Maar daar gaat het dan vaak mis. Er is onvoldoende aandacht en tijd is om iemand goed in te werken. Ik zie medewerkers dan letterlijk verzuipen en weer vertrekken.
- Soms hangt een team aan elkaar van inhuur en blijft de inhuur soms langer hangen dan de 'vaste' mensen. Niet goed voor de continuïteit en borging van kennis. Kijk ook naar de twee bovenstaande punten voor oplossingen.
- Externen die de krenten uit de pap krijgen en medewerkers die de 'going concern' taken mogen uitvoeren. Koppel aan een externe projectleider of adviseur een interne medewerker met veel potentie. Dit zorgt voor uitdaging, maar ook voor borging op langere termijn.
- Er wordt veel geklaagd over werkdruk. Durf met elkaar het gesprek aan te gaan over daadwerkelijke en beleefde werkdruk. Kijk waar de oorzaken liggen om het op te lossen. Liggen er echt teveel taken of is het lastig om prioriteiten te stellen en gebeurd er teveel in de waan van de dag? Zijn alle overleggen echt nodig?
- Als er wisselingen plaatsvinden zie een goede schriftelijke en mondelinge overdracht dan als prioriteit 1. Dit zie ik zo vaak misgaan. En durf ook de koers die is uitgezet voort te zetten en niet altijd er weer een plasje overheen te doen.
https://www.binnenlandsbestuur.nl/carriere/uitvoering-sociaal-beleid-lijdt-onder-verloop-ambtenaren?