We houden liever van een + dan van een - . Op school was een 6- het net niet, ook al zorgde het voor mij er wel voor dat ik overging naar een nieuw jaar. Want het was ook net geen 5.
Maar we gaan liever voor extra dan iets eraf. Daarom houden we in het sociaal domein ook meer van doorontwikkelen. Want dat klinkt lekker positief. We doen het al goed en we gaan het nog beter doen.
Maar soms is het ook goed om eens wat kritischer te durven denken, kijken en handelen. Moet alles met weer een extra of mogen er ook dingen zijn die we gewoon niet meer doen. Omdat het gewoon niet meer werkt, de omgeving en ontwikkelingen verandert zijn of omdat het gewoon klaar is. Ja niet leuk om te horen, maar wel realistisch en waar!
Af en toe kijken of we wel echt iets moeten doorzetten of er gewoon mee te stoppen, geeft ook ruimte. Ruimte om nieuwe dingen neer te zetten, financiële ruimte omdat je gewoon ergens mee stopt en daarmee ook inhoudelijke winst om het ergens anders voor in te kunnen zetten.
En dan kan een - eigenlijk gewoon een dikke + worden. Loslaten is niet altijd een verlies! Een plusje is niet altijd voorwaarts, een - kan dit juist ook zijn.