Wat is de belangrijkste vraag voor een professional?

Datum: 10-07-2024

Bij een presentatie voor een gemeente aan de commissie over de doorontwikkeling van de toegang eindigde ik met de vraag wat zij het meest belangrijk vinden als zij zelf of een naaste ondersteuning nodig hebben.

Dat is een vraag die elke professional aan zichzelf moet stellen. En het antwoord ook meenemen in de ondersteuning aan de inwoner.

Als je hier nu zelf over nadenkt, komen waarschijnlijk echt niet de meest ingewikkelde zaken naar voren.

Het gaat om:
* Echt luisteren.
* Gezien worden.
* Gehoord worden.
* Met respect behandeld worden.
* Serieus genomen worden.

Eigenlijk basisvoorwaarden in elk menselijk contact. Of dit nu in een team is of richting inwoners.

Het is goed om als team hier eens bij stil te staan en met elkaar een manifest op te stellen hoe je de inwoner wil benaderen. En om dit echt goed uit te kunnen dragen, begint het er al mee om hier binnen het team naar te handelen.


Wat is de belangrijkste vraag voor een professional?