We blijven in cirkels draaien....

Datum: 05-02-2025

In het rapport van de adviescommissie hervormingagenda 'Groeipijn' is een reflectie gegeven op de Hervormingsagenda Jeugd. Geen schokkende constateringen, want we weten het eigenlijk wel.

We weten dat gezinsbreed kijken en werken het uitgangspunt moet zijn, dat een goede samenwerking met voorveld, huisartsen en onderwijs loont etc. In theorie is dat niet zo moeilijk. Maar de praktijk is een stuk weerbarstiger.

En dat heeft naast geld met twee andere belangrijke factoren te maken: tijd en formatie. Onvoldoende tijd en formatie gaan hand in hand en wordt alleen maar een groter probleem. En zolang we niet willen zien dat dit de realiteit is waarin we ons bewegen, blijven we in cirkels draaien.

Het is nu al een kunst om te zorgen dat professionals niet overbelast raken door een te hoge werkdruk en casussen die steeds complexer worden en veel vragen. Het een uitdaging is om de balans te vinden om nieuwe en met name jonge medewerkers goed en verantwoord in te werken, terwijl daar eigenlijk geen tijd voor is. En we weten met de huidige arbeidsmarkt dat het alleen maar moeilijker wordt om überhaupt voldoende professionals te vinden.

Daarnaast staan de meeste gemeenten niet te springen om te investeren in meer fte's en is eerder de boodschap, gezien de tekorten, om te bezuinigen. En dat betekent de focus ligt op het voorkomen van wachtlijsten, waardoor lokale teams meer wegzetten in een beschikking dan zelf ondersteuning te geven of aan de voorkant de tijd te nemen om naar een gezinsbrede aanpak te kijken. Of dat er mooie projecten worden gestart met een verbinding met huisartsen, onderwijs etc. maar dat door tijdsgebrek het weer inzakt, omdat er niet structureel geïnvesteerd kan worden in de samenwerking.

Het blijft goed om met elkaar te kijken wat we willen, wat er mogelijk is en wat dan nodig is om dit te realiseren. En waar we tegen onze grenzen aanlopen om dit te kunnen uitvoeren. Dat betekent ook keuzes maken, want aan elastiekje kan je een tijdje trekken. Maar daarmee moet je tijdig stoppen, voordat die echt knapt!


We blijven in cirkels draaien....