* Dat bovenaan moet staan en blijven staan dat de inwoner centraal staat.
* Dat we de samenleving steeds complexer maken, waardoor het voor veel mensen lastig is om aan boord te kunnen blijven.
* Dat we erg goed zijn om voor hetzelfde andere verpakkingen/namen te verzinnen en vergeten dat we dit al eerder hebben gedaan. (o.a. van sociale teams naar stevige lokale teams)
* Dat we onze geschiedenis niet goed borgen, zodat een nieuwe generatie professionals en beleidsmedewerkers echt denken dat het nieuw is en dat we hen ook niet kwalijk kunnen nemen.
* Dat we zaken soms te weing tijd geven om echt hun meerwaarde te laten zien en dat we dan weer iets nieuws willen doen.
* Dat we minder pionieren en het lef hebben om zaken uit te proberen.
* Dat we moeten oppassen dat financiele tekorten niet teveel de boventoon gaan vormen voor wat we doen.
* Dat samenwerking tussen partners en domeinen lastig is en blijft, maar zoveel oplevert als het wel lukt.
* Dat integraal werken een goed uitgangspunt is, maar dat we ook niet alles met elkaar moeten willen verbinden.
* Dat de afstemming regionaal en lokaal best ingewikkeld is en soms teveel tijd in beslag neemt zonder concrete resultaten voor de inwoner.
* Dat er nog steeds genoeg mensen rondlopen in het sociaal domein met passie en intrisieke motivatie.
* Dat het ons nog steeds niet lukt om er minder een administratieve en bureaucratische rompslom van te maken.
* Dat we niet moeten verzanden in akkoorden en nota's en te weinig afdwalen naar de praktijk.
* Dat het nog steeds een domein is waar ik met heel veel plezier in werk. En dat we met elkaar het enthousiame en plezier ook moeten blijven vasthouden.