30 jaar sociaal domein... wat heb ik ervaren?

Datum: 02-04-2026

* Dat bovenaan moet staan en blijven staan dat de inwoner centraal staat.
* Dat we de samenleving steeds complexer maken, waardoor het voor veel mensen lastig is om aan boord te kunnen blijven.
* Dat we erg goed zijn om voor hetzelfde andere verpakkingen/namen te verzinnen en vergeten dat we dit al eerder hebben gedaan. (o.a. van sociale teams naar stevige lokale teams)
* Dat we onze geschiedenis niet goed borgen, zodat een nieuwe generatie professionals en beleidsmedewerkers echt denken dat het nieuw is en dat we hen ook niet kwalijk kunnen nemen.
* Dat we zaken soms te weing tijd geven om echt hun meerwaarde te laten zien en dat we dan weer iets nieuws willen doen.
* Dat we minder pionieren en het lef hebben om zaken uit te proberen.
* Dat we moeten oppassen dat financiele tekorten niet teveel de boventoon gaan vormen voor wat we doen.
* Dat samenwerking tussen partners en domeinen lastig is en blijft, maar zoveel oplevert als het wel lukt.
* Dat integraal werken een goed uitgangspunt is, maar dat we ook niet alles met elkaar moeten willen verbinden.
* Dat de afstemming regionaal en lokaal best ingewikkeld is en soms teveel tijd in beslag neemt zonder concrete resultaten voor de inwoner.
* Dat er nog steeds genoeg mensen rondlopen in het sociaal domein met passie en intrisieke motivatie.
* Dat het ons nog steeds niet lukt om er minder een administratieve en bureaucratische rompslom van te maken.
* Dat we niet moeten verzanden in akkoorden en nota's en te weinig afdwalen naar de praktijk.
* Dat het nog steeds een domein is waar ik met heel veel plezier in werk. En dat we met elkaar het enthousiame en plezier ook moeten blijven vasthouden.


30 jaar sociaal domein... wat heb ik ervaren?